BTT LEAD 3
18 19 De e-CMR Wat in de consumentenmarkt al gemeengoed is, het digitaal tekenen voor ontvangst van pakketten, wordt ook in ons deel van de sector steeds meer omarmd. Dat tekenapparaatje kun je vergelijken met de e-CMR, een modern alternatief voor de papieren vrachtbrief. “Hier zijn we afgelopen januari mee begonnen”, vertelt Jorg. “We hebben klanten die papieren CMR’s niet meer accepteren en wij vinden papieren vrachtbrieven ook niet meer van deze tijd. Met de e-CMR verschijnen alle vrachtbrieven op de boordcomputer van de chauffeur, ofwel zijn of haar telefoon. De klant kan daar aftekenen voor ontvangst en in het digitale dossier staat meteen het bewijs dat de container is afgemeld. De documenten staan vervolgens ook in de portal, dus de klant kan deze op ieder moment inzien. Een aantal klanten maakt hier al gebruik van, hopelijk volgen er snel meer. Wij zijn er in ieder geval klaar voor.” Gigantische papierbesparing Begin 2024 zijn we met de nieuwe tools gaan testen, in overleg met een aantal grotere klanten, als een soort pilot. Het is de bedoeling dat we eind 2024 volledig zijn overgestapt. Vanaf dat moment gebruiken we dus geen papieren transportdocumenten meer. Met de nieuwe tools leggen we alles direct in ons systeem vast. De chauffeur heeft daardoor alle relevante documentatie direct bij de hand. De mensen op kantoor hoeven geen papieren documenten meer te verwerken en ordenen. En het scheelt jaarlijks een gigantische berg aan papier, wel zo duurzaam. Het zal misschien even wennen zijn, dat is altijd bij nieuwe systemen. Maar iedereen ervaart snel genoeg dat dit een forse vooruitgang is. En dat het gewoon veel prettiger werkt.” De bestemming op Sjoerds boordcomputer is een bedrijf in Helmond, waar hij een volle container moet lossen. Die boordcomputer is een op het oog heel normale telefoon, met onder meer navigatiesoftware en digitale werkbonnen erop. Klanten tekenen erop voor ontvangst, in plaats van op de traditionele CMR. Eenmaal in de houder geklikt start Sjoerd de motor. Geen typisch chauffeur Op de lange, rechte en deze woensdagmiddag rustige A58 heeft de dertiger genoeg tijd om over zijn werk te vertellen. “Ik begon als jochie van zestien als orderpicker in het warehouse van GVT. Daarna ben ik gaan rangeren, heb ik mijn groot rijbewijs gehaald en ging ik vervolgens de weg op. Tussendoor heb ik ook nog vier jaar op de planning gewerkt. Ik durf wel te zeggen dat ik van alle markten thuis ben: kantoor, op de heftruck, kranen besturen, rangeertrekkers brengen en halen… Als chauffeur zit je overdag natuurlijk veel. Dat compenseer ik door ’s avonds veel te sporten. Dat is echt mijn uitlaatklep.” Het besturen van een vrachtwagen heeft duidelijk een speciaal plekje in Sjoerds hart. “Je komt overal en ziet van alles! Hoe mijn dagen meestal verlopen? Ruim van tevoren verschijnt de volgende rit op mijn boordcomputer. Onze planning rekenen niet te krap. Vooral in de ochtend is dat fijn; dan heb ik de tijd om rustig mijn ritadministratie door te nemen en ook even bij te kletsen met collega-chauffeurs, met een bekertje koffie. Na een check van de verlichting vertrek ik.” Make-up achter het stuur De ochtendspits vereist altijd wat extra concentratie. “Je ziet best wel gekke dingen als chauffeur. Bestuurders die duidelijk haast hebben en nog snel hun auto nog even vóór me willen duwen aan het einde van hun invoegstrook. Maar ook vrouwen die hun Sjoerd Nieuwenhuizen is pas 34, maar werkt toch al zijn halve leven bij BTT. In al die jaren heeft hij al behoorlijk wat van het bedrijf gezien. Momenteel zit hij ‘op’ de vrachtwagen. We rijden met hem mee. gezicht aan het make-uppen zijn, of mensen die achter het stuur op de laptop werken. Sommige mensen worden zenuwachtig van een vrachtwagen en maken wat rare keuzes. Ik probeer daar zo goed mogelijk op te anticiperen. Tussen de twee spitsen in rijdt het voor mij het lekkerst.” Sinds begin dit jaar gebruikt BTT de eerdergenoemde e-CMR. Volgens Sjoerd werkt het makkelijk. “De klant tekent digitaal en de administratie wordt meteen bijgewerkt. Het scheelt vooral voor mijn collega’s van kantoor veel; zij hoeven niets meer in te scannen en archiveren. Ook de nieuwe OCR Gates zijn volgens Sjoerd handig, vooral voor de planners: “Het geeft duidelijk inzicht in vertrek- en aankomsttijdstippen en geeft helderheid over incidentele beschadigingen.” Intussen zijn we bijna in Helmond en kan Sjoerd wéér een geslaagde rit afstrepen. “Natuurlijk moet ik onderweg geconcentreerd blijven, maar ik vind dit werk vooral genieten. Ik denk dat ik dit wel tot mijn honderdste kan blijven doen.” S J O E R D N I E U W E N H U I Z E N , C H A U F F E U R EEN LIFT VAN CHAUFFEUR SJOERD
RkJQdWJsaXNoZXIy Nzc5Mzk=